[EN]: This volume by João Pedro d’Alvarenga, Manuel Pedro Ferreira, Alberto Medina de Seiça (eds) stems from a research project on medieval and sixteenth-century fragments with music carried out at CESEM–Centre for the Study of the Sociology and Aesthetics of Music, Lisbon Nova University, between 2021 and 2024, as well as from an international colloquium on fragmentology held in Cascais, Portugal, in July 2023. It brings together twenty studies that address a varied range of disjecta membra, including loose folios from dismembered manuscripts, mutilated musical-liturgical codices, incomplete sets of part-books, truncated musical settings, and even the remains of a historic organ. The aim is to invest these materials with significance beyond their condition as fragmented cultural artefacts by exploring their texts, contexts, meanings, trajectories and, when appropriate, proposing methods for their reconstitution.
[FR]: Cet ouvrage, sous la direction de João Pedro d’Alvarenga, Manuel Pedro Ferreira et Alberto Medina de Seiça, est issu d’un projet de recherche sur les fragments médiévaux et du XVIe siècle accompagnés de musique mené au CESEM (Centre d’études sociologiques et esthétiques de la musique) de l’Université Nova de Lisbonne entre 2021 et 2024, ainsi que d’un colloque international sur la fragmentologie qui s’est tenu à Cascais, au Portugal, en juillet 2023. Il rassemble vingt études qui traitent d’un large éventail de disjecta membra, notamment des feuillets détachés de manuscrits démembrés, des codex musicaux-liturgiques mutilés, des séries incomplètes de livres de parties, des arrangements musicaux tronqués et même des fragments de manuscrits déchiquetés et même les vestiges d’un orgue historique. L’objectif est de donner à ces matériaux une signification qui dépasse leur condition d’artefacts culturels fragmentés en explorant leurs textes, leurs contextes, leurs significations, leurs trajectoires et, le cas échéant, en proposant des méthodes pour leur reconstitution.

